zaterdag 3 september 2011

eerste week ervaringen

Beste verweggers!

We zijn inmiddels een week uit Nederland weg en hier volop bezig om onze basisbehoeften te realiseren en dat is leuk om te doen.
Inmiddels heb ik een gekregen boek uit waarvan de titel "Ik mis alleen de HEMA" is. Het zijn verhalen van mensen die geƫmigreerd zijn naar landen over de wereld en ieder verhaal is uniek net als elk persoon.
Er staat een mooie tekst in die ik graag citeer omdat die mijn idee goed weergeeft over onze emigratie.
"De moderne emigrant is een transmigrant. hij vestigt zich in een land, maar voelt zich in verschillende landen thuis en houdt altijd de optie open dat hij terug kan. Hij heeft een sociale binding met een internationale gemeenschap, is ondernemend en avontuurlijk".
Mooi he?

Het voelt nog als vakantie omdat je geen vanzelfsprekendheid en bekendheid hebt en niet woont met je eigen spullen.
Inmiddels zijn we actief opzoek naar een huis om te huren en daarin vallen mij een paar dingen op.
Zelden zie je dubbel glas, centrale verwarming, een ruime, vlakke tuin of grote kamers.
Zoals jullie allemaal op funda hebben kunnen zien zijn onze meubelen groot en had ik een Boretti gasfornuis.
Nu heb ik een Simpson Jupiter elektrisch kooktoestel, twee tweezitter en 4 elektrische dekens, een mobile oliekachel op stroom en natte ramen!
Wel heb ik een super afwasmachine (jawel ik) het is een diepe la onder het aanrecht van Fischer&Paykel.
We blijven rondrijden over de steile straten en wijken van Dunedin en komen "ons"stekkie nog wel tegen.
Kortom rondom gelukkig in ons tijdelijke verblijf want het duurt nog wel even voor onze spullen er zijn.

Wat me ook is opgevallen is dat rugby spelers grote mensen zijn en dan bedoel ik ook groot!
We zaten bij een team in een propeller vliegtuig en al zittende opende een speler zijn boven bagage klep en pakte zijn tas eruit! Een paar dagen later zagen we dit team spelen op tv en onze "vliegtuiggenoten'waren goed in beeld.

Verder ervaren veel mensen de temperatuur verschillend, wij hebben onze dikke winterjas aan en de jongens hun muts op. Al winkelend kom je mensen tegen in korte broek met een sweatshirt aan en op teenslippers, of in onze ogen wat warmer gekleed maar op blote voeten. tevens is roze haar en veel tatoeages een must!

Cheers,
Marcella

2 opmerkingen:

  1. Freerk, Samantha en Hette4 september 2011 om 13:00

    Hallo allevier!
    Zo te lezen zijn jullie lekker bezig daar in NZ! Hoe gaat het met Thijs en Jilles? Wanneer gaan zij naar school en vermaken ze zich een beetje? Ik zat net even met Cor Jan en zijn vrouw aan de zijlijn van de tennisbaan in Schagerbrug, dus jullie begrijpen dat we even over jullie geroddeld hebben :-) Het blijft een gek idee dat jullie nu aan de andere kant van deze planeet zitten...
    Succes nog met alle bezigheden daar en veel liefs uit Schagerbrug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer herkenbaar wat je hier schrijft. Mooie definitie van de huidige emigrant, klopt helemaal. Wat de temperatuur betreft: ook dat is herkenbaar. Op een dag, toen ik nog in Edmonton woonde, komt de buurman aanbellen dat mijn garage deur nog openstaant. Bedenk hierbij dat er 10 cm sneeuw ligt en dat het -15 is, op zijn TEENSLIPPERTJES. Inmiddels merk ik dat je went aan de kou. Alles boven de 20 graden is mij veel te warm. Ik kijk uit naar de winter.

    BeantwoordenVerwijderen