vrijdag 14 oktober 2011

Informatie middag

Op donderdagmiddag 6 oktober heb ik deelgenomen aan een migranten oriëntatie tour. Dit was op uitnodiging van de afdeling migranten support van de  gemeente Dunedin.
Even kreeg ik een "huishoudbeurs gevoel" tasjes met gratis folders, mensen die blij mededelingen doen over de activiteit waarover zij presenteren en eten en drinken......
Voor deze gelegenheid was de Clarkson Room afgehuurd in het Regent Theater in het centrum van Dunedin. Het begon om 1:00 pm en al gauw was de zaal gevuld met een verscheidenheid aan mensen. Na een welkomstwoord van Fi Mckay, de organisator, was het de bedoeling dat een ieder zich voorstelde met zijn of haar naam, land van herkomst en hoelang men in Dunedin is. Dit varieerde erg onder de 30 aanwezigen. Er waren mensen uit Canada, Amerika, Spanje, Hongarije, Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Japan, Iran, Indië, Nieuw Zeeland ( na 30 jaar weer terug) en Nederland.
De ene was al 2,5 jaar in Nieuw Zeeland de ander 3 dagen. Het blijkt dat deze mensen gesetteld waren in Christchurch maar daar toch weggegaan zijn vanwege de naschokken. Zij beginnen dus weer opnieuw!
Er waren 20 genodigden die een presentatie van 2 minuten mochten houden over hun activiteit. Er was iemand van de bibliotheek, een advocaat, parken en recreatie, dating, burger hulp in nood (aardbevingen, overstromingen), openbaar vervoer, een makelaar voor koop- en huurhuizen, werk en inkomen, vrijwilligers werk, financiën en radio. Al met al erg interessant en gelukkig kregen we koffie/thee of jus de orange met koek en/of chocola. Dit nodigt uit tot een sanitaire bezoek en daarna stapten we in de bus. Er werd een gave route gereden door Dunedin. We zijn uitgestapt op een uitkijkpunt boven de stad en dat voelde werelds. Echt een super stad en ik voel me vereerd om hier te mogen wonen! Al die kansen en vooral mogelijkheden die voor het grijpen liggen! Gelukkig zat er in een van de tasjes een plattegrond van de stad met alle wetenswaardigheden erop die besproken en aangewezen zijn.
Blijft voor mij alleen nog over dat ik het moet zien terug te vinden, maar ik heb een Thijs als navigatiesysteem en die kan goed kaartlezen! Even na 5;00pm zat de tour erop en als aandenken kreeg een ieder een mooie sleutelhanger van de stad Dundedin. Dit namens de burgemeester. Zijn redenering is, nieuwe mensen hebben een nieuw huis, nieuwe sleutels dus een nieuwe sleutelhanger nodig. Als Nederlander vroeg ik er nog een want ja ik heb twee kinderen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten