donderdag 13 oktober 2011

Realiteit

Via de email krijgen we veel vragen over hoe het met Herman op z'n werk gaat. Ik heb min of meer besloten om niet over m'n werk te bloggen maar zal soms een uitzondering maken, zoals nu.
Het gaat goed met mij op het werk maar ik ben gisteren wel met de realiteit geconfronteerd. Iedere werknemer heeft een schriftelijke memo ontvangen dat er door het uitblijven van grote projecten en dus werk het bedrijf zich genoodzaakt voelt om mensen te moeten laten gaan. Tot vrijdag 12:00 uur mag iedereen hierover z'n zegje doen bij de baas en daarna zullen er mensen die dag voor het laatst zijn. Er zijn momenteel te veel mensen voor het werk dat voorhanden is. En wat je dan vaak ziet is dat het werk wat voorhanden is, langer duurt dan gebruikelijk.  Gelukkig ben ik de enige die met CAD programma's uit de voeten kan dus ik maak me geen echte grote zorgen maar toch.......

Dat de grote projecten uitblijven heeft o.a te maken met de aardbevingen en naschokken in Christchurch (CHCH). De naschokken blijven maar komen. Zo was er afgelopen zondagavond nog een 5.5 Dit geeft problemen met het verzekeren van nieuwe bouwprojecten. Er schijnt voor een langere periode, circa 6mnd, geen naschok van betekenis te moeten zijn geweest, max. 4.3 om de situatie weer als normaal te beschouwen en dus om te starten met de rebuild van CHCH.
Hier en daar horen we wel dat er gestart kan worden met een project omdat de sloopwerkzaamheden klaar zijn echter de nieuwe bouwvoorschriften zijn dat nog niet. De bouwvoorschriften worden momenteel herschreven met de ervaringen van de aardbevingen van CHCH er in verwerkt. Groot voordeel voor de toekomst, staalconstructies hebben het veel beter gedaan dan betonconstructies in de aardbevingen.
Een derde tegenwerkende factor is dat de bouwbedrijven die normaal actief zijn in CHCH nu nog steeds in onze regio actief blijven. Concurrentie die er voor de aardbevingen niet was. Ik denk dat deze concurrentie ook niet meer weg zal gaan. Dit is iets waar ze op m'n werk niet aan gewend zijn. Grappig om te zien. "it's going to be an other ballgame".

Nogmaals, ik maak me geen echte grote zorgen en vind veranderende marktomstandigheden wel leuk. Echter er zit wel een addertje voor ons onder het gras. Als voorwaarde voor het verlenen van onze permanente visum voor NZ, wil NZ immigration dat ik over enkele maanden schriftelijk aantoon dat ik minimaal 3 op een volgende maanden voor het bedrijf heb gewerkt waarop het permanente visum is afgegeven. Na deze 3 maanden mag ik overal in NZ werken waar ik wil. Wat ons part blijft dat in Dunedin want Dunedin bevalt SUPER! Maar ja, ik moet wel die 3 maanden vol maken en dat komt vast goed.

Groeten
Herman

2 opmerkingen:

  1. Hoi, fijn om even wat te horen over de situatie. Het blijft echter wel spannend hoor!
    Liefs en groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allemachtig, wat klinkt dit bekend. Is mij ook overkomen, nagenoeg op hetzelfde moment (Suncor besloot tot een "Stop Work" van ca 80000 ton Oilsands staal, 2.5 maand nadat ik aangekomen was en dus nog in mijn proeftijd zat). Jij bent aangenoemn op je capaciteiten en dus maak ik mij, net als jij, geen grote zorgen. Maar prettig is het niet. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen